Doa & Wirid Sepanjang Masa

Doa
"Rabbi habli min ladunka dzurriyatan thayyibatan innaka saamiud duaa"

Maksudnya: "Ya Tuhanku, kurniakan kepadaku dari sisi-Mu, zuriat yang baik (sempurna tidak cacat), sesungguhnya Engkau sentiasa mendengar permohonan hamba-Mu"

(Surah Ali' Imran 3: 38)


Wirid
" Ya Khaliku Ya Bariu' Ya Musawwir"
Maksudnya: "Wahai Yang Maha Menjadikan, Yang Maha Mencipta, Yang Maha Membentuk"


(Asmaul Husna)

Credit Card?Good For Me

Mesti aku kena hentam kalau org AKPK dan sewaktu dgnnya terjumpa entry aku ni.;p haha. Plan asal masa mula-mula kerja mmg x berniat pun nak guna kad kredit dan laki aku pun amat menentang keras. Dia tau lah perangai bini dia mudah terpedaya [very bad]. Most of the time sblm pki kad kredit mmg guna cash sokmo. Dan sampailah waktu aku kena pi HK atas desakan kerja so aku pun apply credit card. Perasaan mcm org kaya masa tu sbb apply credit card Maybank, u all akan dpt dua kad which is satu AMEX dan Master Card/Visa. Padahal kredit limit aku sikit je pun.haha;p For me, it's good to have credit card as long as you can tahan your nafsu to just swipe the card for everything. Simple, i applied these 2 rules;
1. Limit and swipe only for the certain things to buy/pay.
2. Pay back for what amount you had swipe.

Rules no.1:
Yes, swipe for the certain things ONLY. Limitkan penggunaan kad. Aku hanya guna card only to swipe in petrol station and buy groceries seperti di Tesco or Giant. Most of the times mmg akan guna kredit kad to filling full petrol. Jimat masa aku tak pyh nk pi jln ke counter dan beratur. Kdg2 terkena juga line down dan aku isi setakat apa yg ada dlm purse. Itu kes terpencil dan agak malang lgi2 kalau dlm purse ada RM10 je. hehe..Dan sbnrnya kalau korg travellers tegar, sila lah apply credit card yg dpt rebate for petrol. Dpt penjimatan lebih gituuuu kata ko.;p Aku suka guna AMEX Maybnk sbb dpt collect points until 5x if you swipe every weekend. Poinst tu pulak aku boleh redeem!! yeayyyyy sbb aku mmg gila point sikit. haha. Dan paling best bila statement kuar je aku tgk ada rebate lagi yg aku dpt. So, sbnrnya lgi rugi or lgi untung klu guna kredit kad?

Rules no.2:
Yeeaa, jika dlm statement tertulis RM1014.90. Sila lah byr RM1014.90 dan BUKAN RM50 as minimum amount. Bab pay-pay ni mmg kena disiplin. Yang aku kaji tabiat ni yg buat kan kredit kad tu jadi x baik. Kredit kad lagi merugikan jika korg byr minimum sahaja. Baki amount mmg sah2 la kena charge. Tu yg muda2 dah jadi bankrup/muflis. Ya ALLAH, jauhkan lah aku dari berhutang. Selama aku guna kad kredit mmg aku akan pastikan aku byr full amount. Dapat je gaji hujung bulan, benda pertama yg aku byr mmg kredit kad. Sesuailah dah namanya kredit kad, 'Guna dulu, byr kemudian"..hehe. Psyko sikit awal bulan dah xde duit..haha;p Act, xde alasan utk aku byr full sbb every month mmg aku buat budget planning. Cth, fuel petrol RM300/month so aku keep that amount to pay kredit kad yg aku dah guna utk filling fuel petrol. Dah hari-hari pergi keje naik kereta takkan xboleh estimate berapa rm should spend kan?  Cuba kaji.

Byk kebaikan lain lagi sbnrnya cth to book and secure hotel reservation, utk emergency situation, cth admitted hospital [minta dijauhkan], for bussiness trade, dan untuk memenuhi nafsu juga. Cth, utk korg beli sesuatu yg dikehendaki atau dah jadi keperluan. Well said, kami sendiri mmg ada buat 1-year installment. Kami beli TV!!haha. Serba salah juga dibuatnya masa tu sbb duit cash xbyk tapi kami mmg nak beli TV so, lepas dah check bajet bulanan, kami mampu byr installment.  So, tunggu apa lagi kak ton? Swipe je laa..hahahaha;p Tipulah kalau aku kata aku xde nafsu nafsi nak menambah value. Pernah juga aku terlajak swipe pada benda yg sepatutnya aku boleh byr cash.  Pokok pangkalnya, RULES NO.2.- Pay full amount every month + prepare/planning your monthly budget. Berpada-pada dan cpt2 beristighfar. Tepuk dada, tanya selera dan tepuk poket juga. Kalau korg bukan kategori yg merancang kewangan, AWAS! sila JAUHI KREDIT KAD yg mana akan hanya memberi beban.

Sebaik-baik kamu ialah yang paling baik dalam membayar hutangnya. 
-(HR. Bukhari) 

Sebaik-baik kamu ialah yang paling baik dalam membayar hutangnya. (HR. Bukhari) - See more at: http://www.ezpayment2u.com/blog/2011/04/beberapa-hadis-nabi-berkaitan-hutang/#sthash.oupL4CpW.dpuf
 
Sebaik-baik kamu ialah yang paling baik dalam membayar hutangnya. (HR. Bukhari) - See more at: http://www.ezpayment2u.com/blog/2011/04/beberapa-hadis-nabi-berkaitan-hutang/#sthash.oupL4CpW.dpuf
Utk 2014 ni, niat nak kurangkan penggunaan kad kredit especially utk kes kehendak yg dah jadi keperluan tu..haha. Tak sabar rasanya nak habiskan installment yang tinggal beberapa bulan jee! Seksa rupanya berhutang lama-lama ni walaupun kita mampu byr setiap bulan tapi perasaannya lain jika kita boleh byr cash.  Ambil kata-kata dari mil, "Nak beli apa-apa, kumpul duit, dah cukup baru beli. "Sikit-sikit lama-lama jadi bukit, Takkan lari gunung di kejar". Ok, bidalan tu aku tambah sendiri. haha ^_^. 

Sentiasalah berpegang kepada hadis dibawah, InsyaLLAH kita mampu menghindari hutang dan dpt belajar kawal nafsu.
 
Sebaik-baik kamu ialah yang paling baik dalam membayar hutangnya. (HR. Bukhari) - See more at: http://www.ezpayment2u.com/blog/2011/04/beberapa-hadis-nabi-berkaitan-hutang/#sthash.oupL4CpW.dpuf
Sebaik-baik kamu ialah yang paling baik dalam membayar hutangnya. (HR. Bukhari) - See more at: http://www.ezpayment2u.com/blog/2011/04/beberapa-hadis-nabi-berkaitan-hutang/#sthash.oupL4CpW.dpuf
Sebaik-baik kamu ialah yang paling baik dalam membayar hutangnya. (HR. Bukhari) - See more at: http://www.ezpayment2u.com/blog/2011/04/beberapa-hadis-nabi-berkaitan-hutang/#sthash.oupL4CpW.dpu

Sabda Rasulullah saw., "Demi yang jiwaku ada ditanganNya, seandainya seorang laki-laki terbunuh di jalan Allah, kemudian dihidupkan lagi, lalu dia terbunuh lagi dua kali, dan dia masih ada hutang, maka dia tidak akan masuk syurga sampai hutang itu dilunaskan." 
-(HR. Ahmad)


Jangan menimbulkan ketakutan pada dirimu sendiri sesudah terasa olehmu keamanan (ketentraman). Para sahabat bertanya, “Apa yang menimbulkan ketakutan itu, ya Rasulullah?” Beliau menjawab, “Hutang.”
                                                          -(HR. Ahmad)

Points & Rebates- Itulah kebaikannya! hahaha;p
Sekian, perkongsian hari ini.



2 comments:

Aida & Riana said...

betul.. i pun rasa penting ada kredit kad..bawak duit byk2 tak selamat skang ni n i jarang bawak duit byk dlm purse..kalau rasa nk beli ape2 n ada bujet, pki je kredit kad dulu..then bayar balik..jimat masa tak payah g atm n selamat..tp kena disiplin la..huhuuhu

Inimeeya said...

@aida & riana:haha.btul yg penting kena disiplin lg2 bab payment. cuma yg x best nya bila pki kad kredit ni kena catch dgn ccris..nk buat bank loan masuk dlm komitmen..hehe

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...