Doa & Wirid Sepanjang Masa

Doa
"Rabbi habli min ladunka dzurriyatan thayyibatan innaka saamiud duaa"

Maksudnya: "Ya Tuhanku, kurniakan kepadaku dari sisi-Mu, zuriat yang baik (sempurna tidak cacat), sesungguhnya Engkau sentiasa mendengar permohonan hamba-Mu"

(Surah Ali' Imran 3: 38)


Wirid
" Ya Khaliku Ya Bariu' Ya Musawwir"
Maksudnya: "Wahai Yang Maha Menjadikan, Yang Maha Mencipta, Yang Maha Membentuk"


(Asmaul Husna)

Ladies' Market Hong Kong


Mood kelaut utk blogging, tapi hari ni aku free so kita habiskan cerita pasal HK yg dah lama terperam.hehe. Ok, kita sambung lg cerita di HK Day-2..;) Setelah penat berjimba semalamnya, pg tu aku bgn awal sbb nak kena siap-siap pergi training. Dah janji dgn vendor jumpa kat lobby hotel pkl 8.30pg. Tapi, pg tu baru aku teringat yg dlm email conversation aku cuma bgtau Marco Polo Hotel, x mention pun Gateway MP or Prince MP or even MP Hongkong. Kan aku da habaq, Marco Polo ada 3 hotel kt area situ. Ok, pg tu dah cuakk kot tak jumpa mamat Hongkong ni mcm mn?? Aku bg lah idea dgn kwn aku tu menapak ke MP Hongkong Hotel tunggu dpn hotel tu pasalnya aku yakin betul mamat ni akan pickup dgn kereta. Jadinya kami dgn bijak, keluarkan kertas A4 dan tulis besar2 nama vendor pastu pi show kat tepi jln. Asal ada kete stop by je kami hala kat diorg.haha. Serious ms tu mcm blank xtau nak buat apa. Habis sume org aku email dgn manager2 aku kat Malaysia pun aku email habaq kt dia tolong smpi kt vendor kami tunggu dpn hotel tu. Gila jauh mintak pertolongan. Nasib baik aku beli simcard dan boleh online. Aku call office vendor tapi x berangkat. Sudahnya laki aku call kata vendor tunggu kt lobby hotel kami stay!hahaha. Lega makkkk nakk.
Pastu vendor pi tahan taxi u..kereta???non hadoooo..hahaha;p ok, habis cite kegelabahan pagi kami.

I training dkt area Lai Chi Kok. Lepas habis training dlm pukul 5 mcm tu, kami naik MTR di stesen Lai Chi Kok utk ke Mong Kok. Time ni, punya padat manusia dimana2 sahaja..sakit kepala aku kejap. hehe. Sampai di Mong Kok station amik Exit E2, then jumpa laki disitu then kami teruskan penggembaraan utk SHOPPINGGGGG di Ladies's Market!!! agagagaga;p

Actually HK mmg banyak street market. Tak kira pagi ptg siang malam, mmg ada je tmpt korg nak menghabiskan duit. Boleh check  di sini as your reference. Ladies's market ni one of the main attractions for tourist. Kat sini korang boleh jumpa pelbagai rupa bentuk warna kulit manusia.haha.

Apa yg korg boleh beli disini? 
Mcm2 dek non mostly souvenior utk dibawa pulang sebagai kenang-kenangan. Sepanjang street ni yg aku perhati barang yg dijual sama je likes t-shirt, fridge magnet, handbags, small coins purse, lukisan, toys, lingeries and nite suits, and some of them ada juga yg jual brg antik.

Tips to deal?
Silalah list dulu apa yg korang nak beli dan berapa byk nak beli, tanya harga, bargain until HALF PRICE or takat mn korang mampu byrlah. Sebagai cth, korang nk beli handbang, diorg letak HKD200, then korg bargainlah to HKD100 or even less pun kdg2 boleh dpt. Masa nilah korang akan rasa skill tawar menawar korang dicabar.hahaha;p

Tapi ada jugak barang like a t-shirt yg diorg dah tentukan harga. T-shirt I LOVE HK tu diorg bagi 5 helai HKD100. Tapi kalau korg beli byk boleh bargain lagi maybe 6 helai dpt HKD100 sbb diorg akan tanya nk beli berapa helai? So, share2 lah dgn kwn2.

Kalau bernasib baik, kdg2 bila korang acah2 nak beli kat tmpt lain penjual tu akan panggil korg balik then bg harga yg korg bargain. Yang tak bernasib baik tu, kena maki jela. hahaha.

Lagi satu tips, if you all ada kwn yg boleh ckp cina atau sebahasa dgn penjual tu lg mudah utk bargain.  Macam kwn aku ni, dia boleh ckp chinese sikit2 pulak tu jumpa kawan sekampung dia dari Filipina yg jual kat sini, apa lgggg kawtim kaw2 punyaa..hehe.

Mong Kong Sation, Exit E2
Punya ramai manusia keluar dari Exit ni. Aku dah pening kepala ms ni.Tapi gigih lagi nk berjalan for shopping.hewhew;p
On the way to Tung Choi street.
Baru samapi di mukadimah.. Hari terang lg masa ni around 7pm.
Handbags..hehe.
T-shirts
Nak jgk posingkan sementara hari xgelap lg..hehe.

Laki aku khusyuk discuss dgn kwn aku nak borong t-shirt time ni.







Lepas penggembaraan kami selesai di Ladies Market, kami teruskan perjalanan ke kedai mkn. Kami berhajat nak mkn dkt area Chungkin Mansion tapi masa dlm perjalanan, kami terjumpa satu kedai Mediterranean restaurant. Then terus decide nak makan disitu je sbb dah laparr sebenarnya!! hehe. Ok, cerita pasal makan ni next entry yer..

Lepas habis makan dan kekenyangan, masa utk utk exercise!! Kami berjalan kaki je menuju Jordan station dan turun di Tsim Sha Tsui station utk pulang ke hotel. Agak jauh juga berjalan dari station. Lebih kurang 1.4 km barulah sampai di hotel. Fuhhhh hari yg sangat2 penat tapi tetap enjoyyy!!=)

On the way to station, kami dihiburkan dgn penyanyi jalanan.hehe

Satu lg group penghibur. See..keliling org yg menonton dan diorg pun muka enjoy je..
  

Hongkong yang sangat happening dikala tgh malam..hehe.
Tsim Sha Station. Sebelah tu korang boleh jumpa Masjid Kowloon.
At Canton Road, along this road semua shop branded stuff . Fuhhhhhh!
Hotel kami atas Fendi ni je.Attached dgn Harbour City Mall.
 Ok, jumpa lg next entry

Total Damage:
Tak ingatttttttttt exactly tapi estimation dlm HKD1000. Will update later.




2 comments:

yuyuy akley said...

Syoknye jalan2 shopping hong kong.. Sy ni clautrophobic.. Susah nk bjalan naik flight lama2.. Uhuk..

Unknown said...

wahh..bestnye jenjalan kat Hong Kong.. =) salam kenal yer...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...