Doa & Wirid Sepanjang Masa

Doa
"Rabbi habli min ladunka dzurriyatan thayyibatan innaka saamiud duaa"

Maksudnya: "Ya Tuhanku, kurniakan kepadaku dari sisi-Mu, zuriat yang baik (sempurna tidak cacat), sesungguhnya Engkau sentiasa mendengar permohonan hamba-Mu"

(Surah Ali' Imran 3: 38)


Wirid
" Ya Khaliku Ya Bariu' Ya Musawwir"
Maksudnya: "Wahai Yang Maha Menjadikan, Yang Maha Mencipta, Yang Maha Membentuk"


(Asmaul Husna)
Showing posts with label financial tips. Show all posts
Showing posts with label financial tips. Show all posts

Stay Organized: Utilities Bill Organization

2013 telah hampir sebulan melabuhkan tirainya. As previous year, January is the month to close our financial home account. Time ni la aku sibuk sikit jadi accountant tak bertauliah. haha. When dealing with financial stuff, it's very important to have an organized system as this will includes segala jenis mak nenek documents, bills dan juga duit! So, i manage to create 3 financial binders. Org lain satu binder pun dah cukup hoi tapi aku sampai 3 haaa.;p. ok, first binder is for utilities bill payment, 2nd is for car loan & service maintenance, 3rd one is for investment & loan.

So, in this entry i will share my first binder: Utilities Bill. This bills actually is our monthly commitment bills yg wajib dibayar setiap bulan seperti Astro, Telcomobiles, Internet, bla..bla..bla..dan termasuk juga duit sewa rumah. In theory, keeping those bills organized seems like an easy talk right? In reality, however, it often proves more difficult if you won't start. haha. But, pepatah melayu kan ada berkata "Alah bisa tegal biasa", "Bersusah-susah dahulu bersenang-senang kemudian", sambung lagi "Melentur buluh biarlah dari rebungnya" eh eh. haha.;D Aku start bills management ni since masuk rumah skrg yg dah hampir 3 tahun kami duduk. old bills since 2011 pun aku masih keep. Then now what should i said? I'm very love this job!!!!hahaha;p Korang akan rasa benda ni best sampai tahap hari-hari ko nak duduk dlm SOHO menghadap binder-binder ni semua. Seriously!! Kadang2 xde benda nak update pun aku akan duduk dlm SOHO belek-belek file. haha. Crazy.

Ok, let's check what should we have to build up the filing system? My ideas are;
1. Binder/ File. 
2. Plastic sheet protector- to put the sheet log
3. Bills payment sheet log - free download printables/ or make your own. 

Kalau korg rajin google, file binder dlm blog org putih tu lg complicated. For me to start, these 3 things is enough. Later when you really works and get used with the system, u can upgrade to more cantik-cantik.;)  Talking about the bills sheet log tu, is very general. It depends on what kind of data you want to update/write down for every month. 

Mcm aku, ada 8 jenis bills [8 ok!!!!byknyaaaa..] so aku divide into 8 bills payment sheet log. Sbgi cth, bill electricity kat bawah ni. Haaa aku tulis la details mengenai bill ni seperti tajuk bills, acc holder, acc number, bill date and etc (and maybe boleh tmbh bill due date juga!).Then i put month, date of payment, amount of payment and also remarks column to jot down the reference number. Since i have good internet provider, so I pay all bills via online banking. Jimat masa, tenaga dan $$$$$. Just pay $0.10 interbank transfer and the rest providers are FREE! Aku akan print bank receipt and as backup i  print screen the receipt of payment and save in laptop drive. For bills via mail i will jot down the date of payment and ref no on the hardcopy then punch and keep it in the binder. After make all those payment, update on the sheet log! Mudahkan??? Ke aku yg cerita mcm complicated.hahahaha;p 


Sebagai tambahan ngade-ngade, aku buat jugak monthly bill paymnet log which is tujuan sbnr utk memudahkan aku trace total amount utilities every month. 



Tambahan ngade2 jugak, hehe.. ialah checklist for utilities bill, credit card and loan payment. haha;p Yang ni aku stick kat dinding je so sng aku nak tick mn yg dah settle for that particular month.



Bila-bila aku senang, aku share rupa all my binders k! hari ni aku malas.hehe. Dan kesimpulan utk tahun 2013, my utilities bill berjumlah RM4739.35! Yeeeeeeeeeeeeeee, mcm boleh buat downpayment kereta sebiji. Such a big amount for us yg tinggal di rumah kecil dan hidup masih berdua..nangessssss!!! (<_>)

p/s: Sedang memikiaq mcm mana nak kurangkan utilities bill. Kindly share your thought!=)




Credit Card?Good For Me

Mesti aku kena hentam kalau org AKPK dan sewaktu dgnnya terjumpa entry aku ni.;p haha. Plan asal masa mula-mula kerja mmg x berniat pun nak guna kad kredit dan laki aku pun amat menentang keras. Dia tau lah perangai bini dia mudah terpedaya [very bad]. Most of the time sblm pki kad kredit mmg guna cash sokmo. Dan sampailah waktu aku kena pi HK atas desakan kerja so aku pun apply credit card. Perasaan mcm org kaya masa tu sbb apply credit card Maybank, u all akan dpt dua kad which is satu AMEX dan Master Card/Visa. Padahal kredit limit aku sikit je pun.haha;p For me, it's good to have credit card as long as you can tahan your nafsu to just swipe the card for everything. Simple, i applied these 2 rules;
1. Limit and swipe only for the certain things to buy/pay.
2. Pay back for what amount you had swipe.

Rules no.1:
Yes, swipe for the certain things ONLY. Limitkan penggunaan kad. Aku hanya guna card only to swipe in petrol station and buy groceries seperti di Tesco or Giant. Most of the times mmg akan guna kredit kad to filling full petrol. Jimat masa aku tak pyh nk pi jln ke counter dan beratur. Kdg2 terkena juga line down dan aku isi setakat apa yg ada dlm purse. Itu kes terpencil dan agak malang lgi2 kalau dlm purse ada RM10 je. hehe..Dan sbnrnya kalau korg travellers tegar, sila lah apply credit card yg dpt rebate for petrol. Dpt penjimatan lebih gituuuu kata ko.;p Aku suka guna AMEX Maybnk sbb dpt collect points until 5x if you swipe every weekend. Poinst tu pulak aku boleh redeem!! yeayyyyy sbb aku mmg gila point sikit. haha. Dan paling best bila statement kuar je aku tgk ada rebate lagi yg aku dpt. So, sbnrnya lgi rugi or lgi untung klu guna kredit kad?

Rules no.2:
Yeeaa, jika dlm statement tertulis RM1014.90. Sila lah byr RM1014.90 dan BUKAN RM50 as minimum amount. Bab pay-pay ni mmg kena disiplin. Yang aku kaji tabiat ni yg buat kan kredit kad tu jadi x baik. Kredit kad lagi merugikan jika korg byr minimum sahaja. Baki amount mmg sah2 la kena charge. Tu yg muda2 dah jadi bankrup/muflis. Ya ALLAH, jauhkan lah aku dari berhutang. Selama aku guna kad kredit mmg aku akan pastikan aku byr full amount. Dapat je gaji hujung bulan, benda pertama yg aku byr mmg kredit kad. Sesuailah dah namanya kredit kad, 'Guna dulu, byr kemudian"..hehe. Psyko sikit awal bulan dah xde duit..haha;p Act, xde alasan utk aku byr full sbb every month mmg aku buat budget planning. Cth, fuel petrol RM300/month so aku keep that amount to pay kredit kad yg aku dah guna utk filling fuel petrol. Dah hari-hari pergi keje naik kereta takkan xboleh estimate berapa rm should spend kan?  Cuba kaji.

Byk kebaikan lain lagi sbnrnya cth to book and secure hotel reservation, utk emergency situation, cth admitted hospital [minta dijauhkan], for bussiness trade, dan untuk memenuhi nafsu juga. Cth, utk korg beli sesuatu yg dikehendaki atau dah jadi keperluan. Well said, kami sendiri mmg ada buat 1-year installment. Kami beli TV!!haha. Serba salah juga dibuatnya masa tu sbb duit cash xbyk tapi kami mmg nak beli TV so, lepas dah check bajet bulanan, kami mampu byr installment.  So, tunggu apa lagi kak ton? Swipe je laa..hahahaha;p Tipulah kalau aku kata aku xde nafsu nafsi nak menambah value. Pernah juga aku terlajak swipe pada benda yg sepatutnya aku boleh byr cash.  Pokok pangkalnya, RULES NO.2.- Pay full amount every month + prepare/planning your monthly budget. Berpada-pada dan cpt2 beristighfar. Tepuk dada, tanya selera dan tepuk poket juga. Kalau korg bukan kategori yg merancang kewangan, AWAS! sila JAUHI KREDIT KAD yg mana akan hanya memberi beban.

Sebaik-baik kamu ialah yang paling baik dalam membayar hutangnya. 
-(HR. Bukhari) 

Sebaik-baik kamu ialah yang paling baik dalam membayar hutangnya. (HR. Bukhari) - See more at: http://www.ezpayment2u.com/blog/2011/04/beberapa-hadis-nabi-berkaitan-hutang/#sthash.oupL4CpW.dpuf
 
Sebaik-baik kamu ialah yang paling baik dalam membayar hutangnya. (HR. Bukhari) - See more at: http://www.ezpayment2u.com/blog/2011/04/beberapa-hadis-nabi-berkaitan-hutang/#sthash.oupL4CpW.dpuf
Utk 2014 ni, niat nak kurangkan penggunaan kad kredit especially utk kes kehendak yg dah jadi keperluan tu..haha. Tak sabar rasanya nak habiskan installment yang tinggal beberapa bulan jee! Seksa rupanya berhutang lama-lama ni walaupun kita mampu byr setiap bulan tapi perasaannya lain jika kita boleh byr cash.  Ambil kata-kata dari mil, "Nak beli apa-apa, kumpul duit, dah cukup baru beli. "Sikit-sikit lama-lama jadi bukit, Takkan lari gunung di kejar". Ok, bidalan tu aku tambah sendiri. haha ^_^. 

Sentiasalah berpegang kepada hadis dibawah, InsyaLLAH kita mampu menghindari hutang dan dpt belajar kawal nafsu.
 
Sebaik-baik kamu ialah yang paling baik dalam membayar hutangnya. (HR. Bukhari) - See more at: http://www.ezpayment2u.com/blog/2011/04/beberapa-hadis-nabi-berkaitan-hutang/#sthash.oupL4CpW.dpuf
Sebaik-baik kamu ialah yang paling baik dalam membayar hutangnya. (HR. Bukhari) - See more at: http://www.ezpayment2u.com/blog/2011/04/beberapa-hadis-nabi-berkaitan-hutang/#sthash.oupL4CpW.dpuf
Sebaik-baik kamu ialah yang paling baik dalam membayar hutangnya. (HR. Bukhari) - See more at: http://www.ezpayment2u.com/blog/2011/04/beberapa-hadis-nabi-berkaitan-hutang/#sthash.oupL4CpW.dpu

Sabda Rasulullah saw., "Demi yang jiwaku ada ditanganNya, seandainya seorang laki-laki terbunuh di jalan Allah, kemudian dihidupkan lagi, lalu dia terbunuh lagi dua kali, dan dia masih ada hutang, maka dia tidak akan masuk syurga sampai hutang itu dilunaskan." 
-(HR. Ahmad)


Jangan menimbulkan ketakutan pada dirimu sendiri sesudah terasa olehmu keamanan (ketentraman). Para sahabat bertanya, “Apa yang menimbulkan ketakutan itu, ya Rasulullah?” Beliau menjawab, “Hutang.”
                                                          -(HR. Ahmad)

Points & Rebates- Itulah kebaikannya! hahaha;p
Sekian, perkongsian hari ini.



Takde Duit Nak Balik Kg?

Rindunya nak coret2 kat blog. Tapikan skrg ni sibuk gila. Request datang bertalu-talu sampai kan hari shutdown pun kena mai. Oklaaa dari takde keje membatu je aku kat office ni.haha.

Post kali ni aku nak share sikit la dgn korang bagaimana kami merancang kewangan balik kg kami. Sbb ramai rakan-rakan kt office ni selalu tertanya-tanya sebab kami kerap balik kg. Actually takde la selalu, tapi sistem kami suami isteri mmg akan pastikan at least sebulan sekali "MESTI" kena balik kg parents in law and at least once for 2-3 months "MESTI" balik kg aku plak. Macam x adil je apa pasal parents aku 2-3 bulan sekali kan..hihi..Realitinya kg aku jauh nun di Batu Pahat, Johor dan in law di Teluk Intan dan kami duduk di utara-Kulim!! Jauhhhhh kan?! So, kalau balik Batu Pahat, kami akan cari masa yg sesuai which is ada weekend + public holiday/kilang shutdown baru kami plan utk visit parents and family. Syukur jgk kilang selalu shutdown, xpyh aku pening pala nak amik cuti mcm mana. Kalau terdesak sgt kdg2 aku amik unpaid leave/MC je..haha. Ape de hal der..;p Alhamdulillah..laki aku x pernah berkira pasal masa+cuti+duit (yelaa..cuti dia byk kotttt;p). Pasal family, it always comes number one. No kompromi. Mula2 aku mcm bising2  jgk sbb cuti aku dah negative kot nak balik kg Johor lama-lama. Setakat 2 hari weekend Sabtu-Ahad mmg x cukup. At least kena 3-4 hari baru puas.hehe. Tapi dah byk kali laki aku ceramah, aku redha dan bila kita redha..masyaALLAH hati xpernah rungsing pun pasal duit gaji kena potong or whatever..sbb niat kita balik kg nak melawat parents dan keluarga..mmg ALLAH tu Maha Kaya, Dia permudahkan. Nampak x berkat nya di situ??;) Kg parents in law pulak mmg xde masalah sbb biasanya kami pulang lepas kerja hari Jumaat dan habiskan masa Sabtu-Ahad kt kg. 

Sebetulnya, duit takde masalah kalau kita pandai merancang kewangan. Since kawin, mmg aku lah financial planner and banker of the house. haha. Tukang menghabiskan duit pun iya aku juga.;p
Kami ada satu buku utk merancang perbelanjaan bulanan kami. Homemade lagi kauuu!hehe. So, kalau tgk bawah ni, ada satu part perbelanjaan  kami utk Balik Kg. Ada 3 cabang; Minyak + Tol, Nafkah + Duit Kocek. Minyak + Tol mmg peruntukan utk perjalanan pergi + balik. Nafkah means duit belanja utk parents dan duit kocek adalah duit mkn2 dan cekedis ketika dlm perjalanan.Haha. Itu pun kena masukkan ok sbb laki aku tu klu xde mkn2 dlm kereta nnti dia mengantuk selain aku jadi bahan makanan dia bercerita pot pet pot pet dlm kereta.hehe.

Buku Akaun Keluarga Fauzi..[skema betul]
Abaikan kulit buku yg dah mcm sambal belacan.hehe.
Part Expenses: Balik Kg. 1st column pendapatan laki aku, 2nd column dari pendapatan aku.3rd column tu..Total.
Full page bajet bulanan kami..=)
Disebabkan kami berdua mmg bekerja, so,  peruntukan gaji masing2 utk balik kg tu adalah SAMA jumlahnya.Takde sorang terkurang atau terlebih. Konsepnya ADIL tak kira utk parents yg jauh atau yg dekat, tak kira bila pun balik kg, bila dapat gaji je, tugas banker akan collect kad atm dan keluarkan duit segala perbelanjaan utk bulan tu dan asingkan ikut keperluan perbelanjaan dan di simpan dalam fail duit.haha. Dan kami dilarang sesama sendiri utk guna duit tu walau utk apa cara sekali pun selain digunakan utk balik kg sahaja. Haaa..cenggitu kekdahnya. Bunyik mcm strict sgt je banker ni kan.haha.Tapi itulah yg kami buat.

Sbgi cth aku menyumbang RM150/month utk minyak + tol utk bahagian aku. Utk 3 bulan terkumpul dah ada RM450 kan? Sangat cukup lah perbelanjaan kami utk balik ke Johor. Dan kalau ada lebih, kami akan simpan dan bawa baki tu ke hadapan. Jelas x? Tapi selalunya kalau ada lebih pun aku akan habiskan jugak.hahaha;p  Panjang akai sikit banker sorang ni. hihi. Utk bahagian laki aku, RM150/month tu mmg habis setiap bulan sbb tiap-tiap bulan balik kg dia. hehe. Then, same thing jugakla kami buat utk nafkah parents tu. Kami akan keep duit tu dan bila balik kg baru kami berikan. Dah almost 3 years kami practice, mula-mula agak susah nak maintain sbb ada perangai "pakai dulu" tapi liat nak ganti balik.Haha.. then kemudian kami come out rules dan Alhamdulillah perancangan sebegini byk membantu dari segi kewangan kami ketika balik kg.

Aku paham la kalau ada org yang jarang balik kg sbb aku x nafikan perbelanjaan minyak + tol yang semakin meningkat dan utk yg ada anak anak, keperluan utk mereka lebih diutamakan.  But, please always bear in mind, bila ibu bapa dah tua aku percaya diorg tak pernah sekali mengharap diberikan nafkah/duit yg banyak setiap bulan dari anak-anak. Bagi mereka cukup sekadar dapat melihat wajah anak-anak dan cucu di hadapan mata itupun dah berikan mereka kebahagiaan. Kebahagiaan yg mereka rasa, ada BERKAT utk kita. InsyaALLAH tuhan xkan berkompromi dgn kita kalau kita sbgi anak juga tidak berkompromi dgn ibu bapa. Ada yg mengata, kami ni belum ada anak lg boleh la kata senang nak balik kg..cuba esok dah ada anak?haha. Aku nak tergelak sbb pemikiran sebegini x sepatutnya ada utk seorang yg bergelar "anak". Pepatah pun ada berkata, "Hendak seribu daya, x hendak seribu dalih" dah kalau ko yg tak nak balik,  bg lah sejuta pun ko x kan balik juga? Betul x? 

Sedikit perkongsian petikan dari sini:
"Di samping itu, doa ibu bapa juga akan menjadi sumber kepada pembinaan kekuatan batin diri anak. Hal itu akan mempengaruhi sikap dan kewibawaan anak mereka dalam menjalani kehidupan. Inilah keberkatan dan kehebatan doa ibu bapa terhadap anak-anaknya. Oleh itu, kita mesti berusaha membahagiakan kedua-dua orang tua sedaya upaya yang termampu dan berkorbanlah sama ada masa, tenaga atau wang ringgit demi melihat mereka berada dalam keadaan terjaga rapi dan mendapat kasih sayang kita."

Aku harap post aku ni x mengundang kejelikan mana-mana pihak. Ia hanyalah sekadar perkongsian yang aku harap dapat memberi manfaat kepada kwn-kwn diluar..=)
  






Jimat Cermat

Jimat Cermat.
Dua patah perkataan yang perlu disemat di dalam hati dan kepala otak sepatutnya dari kecik lagi so by today kalau i da kumpul wang hasil jimat cermat tu mesti dah boleh beli cincin 24million. in RM or USD whatever la 24 milion adalah sgt mustahil utk dikumpul oleh saya!harharhar.makan dalam sungguh!!
Pulak sekarang kat Mesia semua benda nak naik. xde pun yg nk turun2.semua nak naik jek.mencanak2 plak naik nya. Baru-baru ni mengamuk dgn Astro and now good bye forever to Mustika!!haha.
but i still x puas hati sbb charge masih mahal. Gov tax yg ntah apa-apa.
Tarif elektrik pun naik.ce cite ce cite apakah dunia skrg ini. Belum sentuh bab makan lagi, gula, tepung, 
Haaaa..fuel lagi.ayoooooooooooo masak lah semua benda nak naik.
Gaji laki aku tahun depan naik banyak sikit eh. =P
Pada masa ini, membebel, menjerit dan memaki pun tiada gunanya jika kita masih boros berbelanja dan membazirkan duit tak tentu hala. Kalau dah suami saja yg bekerja, makanya nak tak nak jimat cermat kena ganda 24 juta kali heh.haha.
Baiklah mari kita mulakannya hari ni untung-untung umur 50 tahun boleh dpt beli cincin Jacob 24 juta. betul ke Jacob? hentam saja.hahaha=p
Langkah jimat cermat yang seharusnya dilakukan oleh mereka yg sudah berumahtangga adalah bermula dari rumah sendiri. Yea..byk sgt benda yg boleh dijimatkan.
Bermula dengan kemudahan asas (this is my case yg tidak bekerja, 24hr dkt rumah)

Electricity
1.  Masak nasi tengah hari terus untuk malam punya. Good thing ialah boleh jimat elektrik but the bad thing is laki aku akan habiskan nasi tu seperiuk waktu lunch lagi-lagi kalau i masak sedap.So?

2. Pagi, i will open sliding door so biarkan natural fresh air masuk. Sejuk dan damai. So kipas x perlu buka.
No worries for the strangers, sbb most of my neighbours juga suri rumah. Rumah students depan dan kiri semua pun da pergi kelas. So, xdelah rasa uncomfortable.Cuma, kena make sure grill mmg lock habis.hihi.

3. Masak air guna dapur gas utk topup air minuman. Plus sekali masak boleh dpt more than 1 liter. Kalau guna heater, just utk minum hot water only sbb kt rumah takde thermos. Everybody knows brg elektrik yg ada konsep heat mmg consume tenaga elektrk.;)

4. Basuh baju 2-3 hari sekali. Part ini i boleh pratik but sometimes suami i ni terlebih rajin nak basuh baju sukan dia hari-hari.dah la sport hari-hari. hari-hari la nak basuh baju even machine not fully occupied. Erkk!
Sekali basuh, it takes around 1 hr to wash. Pengsannnn karen mak!!*jgn mara abg*

4. Turn off garage punya lampu bila tido malam.haha.ni kes menumpang lampu sebelah .Dari duduk rumah bujang lagi kita selalu ngelat bab nikan anah & yun?hahaha=p
5. Switch off lampu dan kipas dalam bilik, toilet and etc while not using it.This is common reminder la kan.
6. Gunakan electronic digital time while u charging battery hp, camera,or laptop.This is a good way to save ur electricity. Sometimes kita neglect  time suppose battery to fully charged. Pernah jugak charge berlarutan sampai satu malam!ohhhh pk2 balik..sgt membazir ok. so bila guna digital time ni kita boleh set time utk charge.=)

7. Masa utk i tgk tv adalah start pukul 12pm. tgk wanita hari ini. Ptg plak, tgklah kdg2 xde cerita menarik tutup jek.haha. sbb malam tahu suami akan conquer tv.ngehngeh.
Air
Takde jimat pun. Setakat ni average per month RM6 for bill water.kira oklah tukan!

Phone & Internet Services
1. Should ask suami to change iphone plan to another. Maxis punya mahal doll!Tapi itu semua hanya akan berlaku selepas tamat kontrak.-____-

2. I punya commitment phone kena tukar from monthly RM30 to RM10.haha.
So, nak make a call guna suami punya line. Hp i just to sms and urgent call only. Aci x?haha.
3. Guna broadband yang paling rendah kelajuan. sbb kalau guna 1Mb pun, kalau kwsn i duduk ni internet mcm siput tersemput2 maka maki hamun jek yg akan dpt.haha=p
adoii..bilalah boleh psg streamyx kt rumah ni???stresss kalau sentuh psl broadband2 ni.sensitip, emo dan sentap jiwa dan raga i. hahaha=p

so, what else?
share with me if u have an idea mcm mn nak berjimat cermat or untuk meningkatkan lg ekonomi rumahtangga. financial budget maybe? =)













Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...